Jak często serwisować systemy alarmowe?
Celem zainstalowania systemu alarmowego jest informowanie o niebezpieczeństwie lub jego zapobieganie, najczęściej jest to pożar lub włamanie. Aby w pełni korzystać z alarmu, konieczne jest jego serwisowanie. Jak często warto serwisować system alarmowy?
Serwisowanie systemu alarmowego zależy przede wszystkim od rodzaju obiektu, w którym system jest zamontowany. Ogólnie można przyjąć trzy terminy:
- co pół roku — mieszkania, domy, niewielki sklepy i firmy;
- raz na 3 miesiące — hurtownie, magazyny, sklepy jubilerskie, kantory, banki i inne z towarem o znacznej wartości;
- co miesiąc — obiekty o podwyższonym ryzyku włamania.
Najczęstsze przyczyny niedziałającego systemu alarmowego
Problem z odpowiednią pracą systemu alarmowego to zazwyczaj skutek:
- zasłoniętej lub brudnej czujki,
- uszkodzonego sygnalizatora,
- zużytego akumulatora,
- poluzowanych przewodów.
O ile o czystość można i należy dbać samemu, to w przypadku usterek ma poziomie przewodów konieczne jest wezwanie fachowca. Większości drobnych usterek można uniknąć właśnie poprzez regularne serwisowanie systemu.
Dlaczego warto regularnie serwisować system alarmowy?
- Sprawność systemu — niektóre błędy techniczne nie są automatycznie sygnalizowane przez system, a niekorzystnie wpływają na działanie zabezpieczeń.
- Eliminacja usterek w systemie — pozwala na szybkie wykrycie i zlikwidowanie usterki zaburzającej działanie alarmu.
- Przedłużenie żywotności instalacji — serwisowanie zmniejsza ryzyko uszkodzeń wpływających na stan techniczny alarmu
- Spełnienie wymogów firmy ubezpieczeniowej — najczęściej wypłata odszkodowania uzależniona jest od udowodnienia, że w danym budynku zainstalowany był w pełni sprawny system alarmowy. Awaria systemu może więc skutkować nie tylko włamaniem lub pożarem, ale brakiem wypłaty odszkodowania.